fredag 29. april 2011

Studietur til Praha


 I Byen Praha

Nesten det første som møter oss i Praha er arkitektur. Flotte bygninger med utsmykninger, dekorer og skulputerer som matcher. Det var ganske spektakulært. Det gikk ikke an å bli vandt til det å gå forbi så flotte bygninger. Det var en annen standar enn i Stavanger, hvor byggene kan sammeliknes med ett litt puslete uthus, i Praha er det en liten herskapsbolig bak hvert hjørne.
Jeg hadde det utrolig kjekt tid i byen, folkene var hyggelige og som sagt, var det veldig fint og koselig der.
Jeg har veldig lyst til å reise dit igjen, selvom vi så det meste som var der. 
Plasser vi var, var Karlsbroen , St. Vitus Kirken  og Mucha Museet. 

Byen har ett veldig Rokokko stil over seg med mye plante ornamentikk og annen utsmykning på seg.
Typisk for denne stile er:





















Jeg liker denne stilen svært godt og får meg til å føle at jeg har gått tilbake i tid, til 1700 tallet hvor Barokken var på topp. 

Ett kunstverk fra Praha.

Det verket jeg skal presentere på bloggen er ett verk av Alfons Mucha


















Verket heter "Été" som betyr Sommer på Fransk. Mucha studerte kunst i Paris en stund, og en del av verkene hans har franske titler. 

Litt kort om selve kunsteren.
Alfons Mucha var en tjekkisk maler som ble født 24 juli 1860 og døde 14 Juli 1939 i Praha, hvor han bodde store deler av livet sitt. 
Hans spesialitet var trykkekunsten, og det er disse verkene han er mest kjent for, tril tross for at maleriene hans er store og storslagne de også. 
Han ble aktiv innen reklame kunsten, og produserte gaske mye på den tiden han levde. Han var annerledes og det var ikke noen andre som hadde den stilen han hadde, derfor var verkene hans unike. 

Bildet jeg skal snakke om heter Été og er ett prakteksemplar på det Mucha gjorde. Hans typiske motiv er kvinner, og ofte kvinner i naturen og i harmoni. Bildet jeg valgte er ett ganske rolig bildet og gir fra seg det man forbinder med sommer, nemmelig sol, avslapphet, lette klær og å være i nærheten av vann. Han har fått til en nydelig solnedgang med mange varme sommerslige farger i vannet og på himmelen. I tillegg har kvinnen en krans av blomster på hodet og dette symboliserer jo også at det er sommerstid. Samtidig som Mucha bruker masse kvinner i verkene sine bruker han også mye planter og blomster som dekorerer, ofte i en form for ramme. Akkurat dette bilde har ingen ramme, men vi ser tydelig de elegante linjene på plantene som slynger seg rundt i bildet og skaper balanse. 

Trykkemetoden hans går ut på å trykke mange ganger oppå hverandre. En gang for hver farge vil jeg tro, selvom jeg er ikke kjent med hans teknikker og skal ikke si noe sikkert. 

Alfons Mucha er en stor inspirasjon for meg personlig, verkene hans er alltid elegante, bra utført og utformet, det er en slik illustratør jeg har lyst til å bli en dag ;) 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar