onsdag 16. februar 2011

Tegneserier



Tegneserieforfatter og Kino Kino

Vi har vært på en tegneserie utstilling på Kino Kino, og fått i oppgave å skrive om en tegneserieforfatter som fanget vår interesse. Jeg kunne ikke la være å legge merke til de selvsikre penselsstrøkene til Reinhard Kleinst, derfor vil dette innlegget handle om ham, og den tegneseriene han har tegnet, og selvfølgelig hvordan jeg opplevde utstillingen.

 Reinhard Kleinst.
Han er en mann som studerte tegneserie ved en høyskole i Münster. Han er tysk og hans debut var i 1994, med tegneserien Lovecraft. Hans internasjonale gjennombrudd var likevel i 2006, når han ga ut tegneseriebiografien Cash-I see no Darkness.
Etter han var i Cuba i 2008, laget han tegneserien Havanna- Eine Kubanische reise. I 2010 ble biografen om Cubas mangeårige overhode utgitt. Denne het Castro.
Alt i alt handler Tegneseriene til Reinhard Kleinst om Cubas konflikter og serien som heter Castro handler om den statslederen Fidel Castro og han følger også opprørshelten Che Guevara.

Mine opplevelser fra utstillingen er at den er god, Jeg likte nesten alle tegneseriene og syns de tar opp viktige temaer. Det var ikke bare Reinhard Kleinst som tok Cuba konflikter, men også Alberto Breccia og Hector Oestrerheld har valgt å ta opp dette temaet. Deres tegneserie omhandler Che Guevara en del mer. 
generelt syns jeg det var en god ide å sette opp tegneserien slik kino Kino hadde gjort. Boksene var en god ide og "lesekroken" også. Det eneste som plagde meg var en lang rekke tegneserier (av Guy Delisle, som handlet om Nord og sør Korea) som var på en vegg med hull og striper i bakgrunnen. Det var passe forstyrrende å se på. De skulle heller hatt hvite plater bak slik at fokuset lå på tegneserien. Ellers var det utrolig bra, veldig mye insidesyn på forskjellige saker, slik som fra iran og irak osv. 

Eksepler fra tegneserien Castro



































Eksepler på Havanna.
Bilde nedenunder er det som fanget min interresse. Det var helt utrolig selvsikre penselstrøk, pluss sterke og behaglige farger. Arkitekturen er også flott og nøyaktig, og menneksene er karakteristiske.




















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar