onsdag 8. september 2010

Modernismen & Funksjonalismen

Modernismen

Modernismen generelt, ikke bare i arkitekturen, var en ærlig, funksjonell og sosial ide. De trodde på vitenskapen og gikk mer bort fra kirkens tro. Den står i sterkt sammsvar med postmodernismen som var en del av den tradisjon som startet allerede i renessansen. Den største forskjellen er at postmodernsimen og modernismen har tolket disse ulikt. Postmodernismen var mer ornamental, folkelig og "lekende".
De ville bort fra den historieske stile. De mente at gotiske buer og store søyler tilhørte førtidens samfunn, og med dette kom bærekonstruksjonen vises.
De nye materialene var glass, betong og stål. Med dette skulle fasaden blir mer åpen, ved hjelp av glass og rommene inni skulle gli mer inn i hverandre med mindre vegger og dører.

Funksjonalismen er ett undertema innenfor modernismen. De var ikke for dekorasjon på fasadene. Slagordet deres var "Formen skal følge funksjonen." Dette ble sagt allerede i 1910 av den Østerrike arkitekten Adolf Loos. Industribyggene skulle erstatte de romantiskebyggene som nå lå i ruiner etter krigen. Derfor var dette en flott tid funksjonalismen å komme frem, fordi det var rett etter en stor ødeleggelse.

det er fem punkter som er basen for Funksjonalismen.

  1. Skjelett av stålarmert betong
  2. Flatt tak med terrasse
  3. Fri innvendig planløsning 
  4. Horisontale vindusbånd
  5. Den frie fasaden skulle komponeres

Man tenker at det er fire perosoner som er funksjonaismens fire store, og det er:  Le Corbusier, Walter Gropius, Mies van der Rohe  og Frank Lloyd Wright. 

Ett eksempel på Frank Lloyd Wright sine verk er: 


Dette er Frank Lloyd sitt største og mest berømte verk, "falling water". Det ligger i Pennsylvania og er åpent for offentligheten, som ett museum. 
Dette var orginalt ett ferie hus for familien Kaufmann, hvor familiens sønn studerte arkitektur sammen med Frank Llyod. det var dette som gjorde at familien ville ansette Frank til å designe feriehuset deres. de ble litt overrasket når de fant ut at Llyod ville plassere det over en foss.

Grunnen til at Llyod ville ha huset i midten av skogen. omringet av naturlig landskap og lyden av fossen er usikkert, men jeg tror han ville skape ett harmonisk hjem. Snakk om at arkitektur påvirker humøret vårt er alltid aktuell, og det er kanskje noe slikt det er snakk om her også. PLasser huset i harmoniske omgivelser, og folken som bor der vil oppleve denne roen. HUset er så vellplasert og har akkuat den rette formen til å passe inn over den lille fossen. det er en klassisk funkis (funksjonalistisk) stil, men så var jo Frank Llyod Wright en av de fire store innenfor funksjonalismen. 

Jeg syns selv at dette huset er ett av de peneste verkene Llyod har laget. det står midt i naturen, og for meg, betyr det mye. Vi vet alle at menneskets store utbredelse og økning i vekst har ødelagt mye av naturen vi hadde. Det at Llyod bygger ett hus i ett med naturen, (nesten),  viser for meg at han vil bevare den og ikke rydden den bort bare fordi vi vil ha ett sommerhus, eller ett nytt kjøpesenter eller lignende. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar